حمايت از كالاهاي ايراني حمايت از كالاهاي ايراني .

حمايت از كالاهاي ايراني

ازكالاي ايراني حمايت كنيد


در مجموع دو دليل براي حمايت از توليدات ملي وجود دارد كه به شرح زير است. 1- اهميت صنايع براي توليد و اشتغال: در نيم قرن اخير تنها كشورهايي رشد اقتصادي پايدار داشته‌اند كه با تنوع‌بخشي به توليدات‌شان از توليد محصولات كشاورزي و سنتي فاصله گرفته و به سمت توليد محصولات كارخانه‌اي و فعاليت‌هاي مدرن حركت كرده‌اند. هم‌چنين با توجه به اشتغال قريب به 20 درصدي بخش صنعت و اين‌كه قريب به 30 درصد اشتغال در بخش خدمات در كشورهاي توسعه‌يافته به بخش صنعت وابسته است، در مجموع قريب به 45 درصد اشتغال كل مرتبط با بخش صنعت است. 2- رفتار ساير كشورها: در خلال سال‌هاي اخير موجي از حمايت از صنايع توسط كشورهاي مختلف از اتحاديه‌ي اروپا تا آمريكا آغاز شده است. اين موج جديد از سياست‌هاي علم و تكنولوژي تا وضع تعرفه‌هاي تجاري را شامل مي‌شود. تحت اين شرايط بسياري از كشورها مجبور شده‌اند به اين موج جديد حمايت‌گرايي بپيوندند. اين مسئله از دلايل اصلي كاهش تجارت كالاها در سطح جهان در سال‌هاي اخير بوده است. با وجود اهميتي كه حمايت از توليدات ملي دارد، اما موفقيت در اين زمينه مشروط به رعايت برخي از الزامات است كه به شرح زير است: 1- رفع موانع توليد و تشويق توليد 2- اولويت‌بندي درست صنايع 3- برخورد با ناكارآمدي بررسي الزامات فوق در مورد ايران نشان مي‌دهد كه اين الزامات در ايران به درستي مورد توجه قرار نگرفته است. به عنوان مثال: 1- رفع موانع توليد و تشويق توليد در زمينه‌ي وضعيت محيط كسب و كار در ايران بايد گفت رتبه‌ي ايران در سال 2018 در محيط كسب و كار 124 در ميان 190 كشور جهان بوده است. در برخي از زيرشاخص‌ها وضعيت به مراتب بدتر است. به عنوان مثال، در شاخص حمايت از سهام‌داران خرد رتبه‌ي ايران 170، در شاخص تجارت فرامرزي رتبه‌ي ايران 166 و در ورشكستگي رتبه‌ي ايران 160 است. هم‌چنين در ايران سود فعاليت‌هاي غيرتوليدي بسيار بيش‌تر از فعاليت‌هاي توليدي است. 2- اولويت‌بندي صحيح صنايع در زمينه‌ي حمايت از صنايع، كشور هم‌چنان فاقد استراتژي مشخص است و برنامه‌­هايي نيز كه در سال‌هاي گذشته اجرا شده است، فاقد پشتوانه‌ي عملي و اجرايي بوده است. 3- حمايت بيش از حد از صنايع و عدم توجه به معيارها موفقيت سياست‌هاي حمايتي مقيد به زمان‌مند بودن حمايت و منوط كردن حمايت به شاخص‌هايي مانند بهبود بهره‌وري است. عدم توجه به اين مسئله از جمله دلايل مهم عدم موفقيت در حمايت از توليدات داخلي است. در مجموع بايد گفت، در حال حاضر با توجه به موج جديد حمايت از صنايع كه جهان را فرا گرفته است، ايران نيز بايد از صنايع خود حمايت كند. اما در صورتي كه به الزامات موفقيت در اين امر توجه نشود نه تنها موفقيتي حاصل نخواهد شد بلكه نتايج ناخوشايند گذشته تكرار خواهد شد. منبع: گروه مشاوران مديريت و مطالعات راهبردي
برچسب: عكس،
ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ بهمن ۱۳۹۷ساعت: ۰۳:۱۶:۳۹ توسط:نيكي درزي موضوع: